Samenwerken en kennis delen: het credo voor de horecaleverancier van de toekomst

03 juni 2019

Zeggen dat Marc Waelbers het klappen van de zweep kent is een understatement. Als consultant adviseert hij met Foodproof voedingsbedrijven over de digitalisering en innovatieve sales- en marketing oplossingen. Wij spraken kort met deze gedreven ondernemer met een visie.


Marc, kan je even kort schetsen waar je mee bezig bent?

Met Foodproof richt ik me vooral op fabrikanten en foodleveranciers. Die bedrijven zijn door de digitalisering steeds beter in staat om te communiceren en anticiperen op de verwachtingen van de horecaondernemer. Tegelijkertijd kunnen ze via de juiste tools ook heel veel inzichten verwerven in de verwachtingen van de horecaondernemer en zo heel wat bijleren. Hier sta ik ze in bij zodat ze een betere service kunnen leveren en fikse stappen vooruit zetten met behulp van digitale tools. De dag van vandaag zijn nog heel wat fabrikanten daar te weinig mee bezig. Ik beschouw me als een evangelist die een boodschap tot digitalisering en samenwerking verkondigt, maar ook als iemand die inzichten aanreikt aan de business.

Hoe meer de wereld digitaliseert, hoe groter de mogelijkheden voor de fabrikanten om inzichten te vergaren en daar op in te spelen.


Kan je enkele pijnpunten aanstippen?

Heel wat fabrikanten kijken enkel naar zichzelf en delen geen of amper kennis. Fabrikanten bouwen elk hun eigen systemen en platformen uit in de hoop dat de klant uiteindelijk wel bij hen terecht zal komen, terwijl de horecaondernemer geen vragende partij is voor allemaal verschillende platformen. Daarom steeds ook mijn warme oproep aan de fabrikanten om de krachten te bundelen en samen te werken. Iedereen zit nog te veel in zijn eigen silo en wacht af.


Heb je het gevoel dat er al meer samenwerking is of zit aan te komen?

Langzaam maar zeker komt er wel beweging in, maar nog steeds zijn heel wat fabrikanten op hun eilandje bezig. Toch zijn er ondertussen enkele fabrikanten die samenwerkingen aangaan met digitale spelers en het breder zien. Ook bij grossiers is hetzelfde van toepassingen. Grote grossiers krijgen heel wat bezoekers op hun platform, maar doen er vervolgens amper wat mee. Zij zouden perfect heel wat andere service kunnen aanbieden met toegevoegde waarde. Leveranciers en grossiers kunnen immers heel wat meer aanbieden dan enkel producten en prijzen en zo meerwaarde scheppen voor hun klanten. Growzer is maar één voorbeeld van een tool die een enorme meerwaarde schept voor de horeca en waar fabrikanten en grossiers een samenwerking mee kunnen aangaan.


Wat betekent dit voor de horecaondernemer?

Zij krijgen veel meer tools om hun zaak mee te managen, maar ook veel meer aanbiedingen en oplossingen op maat. Dit staat nog in zijn kinderschoenen, maar er komt wel beweging in.

Wij verzamelen via onze Foodservice community trouwens heel wat input van horecaondernemers, waarbij we onze inzichten ook delen met onze community. Kennis delen staat bij ons immers centraal een daar plukken we met zijn allen de vruchten van.

Elke maand vers nieuws in je mailbox?
Meld je aan voor onze nieuwbrief!
AVG wettelijk geldende voorwaarden








Supporting partners


Foodservice Community Home

De online plaats waar professionals uit de foodservice wereld samenkomen. Informeren, kennis delen, inspireren en samenwerken daar draait het hier om. Samen met u gaan we een netwerk creëren voor ondernemers en leveranciers op de foodservice markt met een centraal platform voor onderzoeksresultaten, inzichten, nieuws, trends, recepten, inspiratie, tips, advies, …

Ontvang de nieuwsbrief

Ontvang de maandelijkse nieuwsbrief vol tips, trucs en agenda items.
Inschrijven nieuwsbrief