5 tips voor maaltijdbezorging in 2019

21 januari 2019

Maaltijdbezorging was nog nooit zo populair als nu. Een aantal jaren geleden stond delivery synoniem voor vettige Chinese maaltijden en pizza’s. Tegenwoordig kan men bij bijna elk restaurant bestellen, van gezonde poké bowls en smoothies tot hoogwaardige Japanse maaltijden - het is allemaal mogelijk. Volgens Zhong Xu van Deliverect gaat de markt naar verwachting nog meer exploderen in 2019. “Op dit moment is maaltijdbezorging – voor de restaurateurs die het aanbieden – goed voor gemiddeld 15% van de omzet. We verwachten in 2019 een groei tot 25%,” aldus Zhong. Hoewel de cijfers duidelijk zijn, twijfelen veel horecazaken nog over maaltijdbezorging. Volgens een onderzoek van Misset Horeca realiseren ondernemingen die aan maaltijdbezorging beginnen een omzetstijging van ongeveer 30 procent. Daarnaast zijn er nog enkele andere belangrijke redenen waarom u maaltijdbezorging zou moeten overwegen. In deze blog vindt u 5 tips voor maaltijdbezorging in 2019.


1. Maak een plan

U kan niet zomaar aan maaltijdbezorging beginnen. Er komt zoveel meer bij kijken dan bijvoorbeeld het inzetten van extra chefs. Bereken op voorhand alle kosten en of het u daadwerkelijk meer omzet gaat opleveren. Als u hier niet veel van af weet, kan u eventueel kijken hoe mede-horeca ondernemers het aanpakken. Overweeg in ieder geval de volgende dingen:

  • Hoeveel extra medewerkers moet u inzetten om te koken en de bestellingen af te handelen?
  • Hoeveel gaat u investeren in verpakkingen?
  • Met welke delivery partner gaat u in zee en hoeveel commissie nemen zij?
  • Hoeveel marge houdt u over na aftrek van de delivery kosten?                                                                                                                          




2. Hou de kwaliteit hoog

Voordat u aan delivery denkt, moet u eerst en vooral bedenken of uw maaltijden wel geschikt zijn voor delivery. Gerechten zoals ramen noedels zijn bijvoorbeeld niet ideaal voor delivery in verband met de kooktijd. Als uw gerechten niet geschikt zijn voor maaltijdbezorging, is het misschien niet de moeite waard om hierin te investeren.

Een gerecht dat geleverd wordt zal altijd minder goed zijn dan in uw restaurant zelf, wanneer het gerecht rechtstreeks van keuken naar tafel gaat. Maar hoe kunt u dit kwaliteitsverlies minimaliseren?

  • Bepaal welke gerechten kwalitatief goed blijven wanneer er 15-30 minuten zitten tussen het moment dat het gerecht de keuken uitgaat tot het moment dat uw klant de maaltijd thuis opeet.
  • Denk goed na over de verpakkingen van gerechten. Warme frietjes worden bijvoorbeeld slap in plastic verpakkingen (karton is het beste!), terwijl curries juist goed afgesloten doosjes nodig hebben. De dressing van salades moet ook het liefst in een apart bakje verpakt worden.

Test deze elementen eerst goed zelf zodat u onaangename verrassingen (zoals slechte reviews) kan voorkomen.


3. Delivery menukaart

Als u al goed heeft nagedacht over het kwaliteitsverlies van gerechten, weet u al welke gerechten u op uw menukaart kunt plaatsen: kwalitatief hoge gerechten die tegen een “stootje” kunnen. Daarnaast moet u op de volgende zaken letten:

  • Vraag aan uw vaste klantenbestand (via email of social media) welke gerechten zij graag zouden bestellen als u delivery zou aanbieden.
  • Het moet haalbaar zijn voor de chefs om de gerechten binnen een bepaalde tijdspanne voor te bereiden, zelfs tijdens drukke momenten in het restaurant.
  • Beslis welke bijgerechten en drankjes u wilt aanbieden, en maak dit items die een hogere marge hebben. Guacamole en nacho's, of tiramisu, zijn populaire items die op voorhand klaargemaakt kunnen worden, en die de ticket waarde snel kunnen verhogen.
  • Zodra u uw maaltijdbezorging gelanceerd hebt, is het belangrijk om te kijken wat de (minder) populaire gerechten zijn. Zo kunt u uw menu aanpassen.


4. Maak gebruik van nieuwe technologie

Zoals u begrijpt, heeft het opstarten van delivery een grote impact op uw restaurant. Om uw maaltijdbezorging zo soepel mogelijk te laten verlopen, is het een goed idee om de juiste technologie hiervoor in gebruik te nemen. Een modern kassasysteem is een goed begin, en een tool zoals Lightspeed Delivery is al helemaal ideaal. Dit is de eerste oplossing die uw kassasysteem direct verbindt met delivery partners zoals Deliveroo, Takeaway.com en UberEats.

  • Bestellingen moeten niet langer handmatig overgetypt worden van de delivery tablet in de kassa. Orders komen rechtstreeks binnen in de kassa en kunnen direct naar de keuken gestuurd worden. Meer efficiëntie en minder fouten!
  • Orders worden sneller verwerkt aangezien de extra stap van het overtypen nu overbodig is.
  • U heeft al uw cijfers en data van zowel uw restaurant als uw maaltijdbezorging op één plek. Zo krijgt u betere inzichten in de performance van uw zaak en kunt u betere beslissingen maken.

"Deze integratie helpt ons onze virtuele handelingen beter te beheren, geeft ons de kans om onze zaken te doen groeien en biedt meer inzichten in onze bezorg-activiteiten." Lucy Chang


5. Gebruik marketingtools

 Zodra u uw maaltijdbezorging heeft opgezet, is het belangrijk dat uw bestaande en potentiële klanten hier van af weten! U kan dit op verschillende manieren promoten:

  • Vaste klanten: Uw vaste klanten zijn de eerste de u op de hoogte moet brengen van het nieuws. Stuur bijvoorbeeld een email naar uw mailinglijst met een speciale korting of zet een kortingscode op de bonnetjes van uw restaurant.
  • Social media: Facebook en Instagram zijn de ideale tools om uw klanten/volgers te laten weten dat uw restaurant nu ook tot bij hen thuis levert! Bedenk een leuke winactie waarmee u uw volgers stimuleert om dit nieuws te delen (door vrienden te “taggen”) en kies een gelukkige winnaar die een gratis maaltijd mag bestellen.
  • Promo’s: Ook op maaltijdbezorging-platforms kunt u bepaalde promoties aanbieden. Gaat u voor een grote actie zoals “gratis burgers voor de eerste 100 klanten” of een korting van 15% op alle bestellingen gedurende de eerste maand?
  • Google Ads: Google is de ideale tool om potentiële klanten te laten weten dat ze bij u kunnen bestellen. Heeft u een restaurant in Antwerpen gespecialiseerd in de Vietnamese keuken? Dan kan u via het Google AdWords platform bieden op zoektermen zoals “Vietnamees eten bestellen Antwerpen”. Zorg dat mensen u makkelijk kunnen vinden via zoekmachines!
  • Website: Uw eigen website is natuurlijk een makkelijke manier om mensen op de hoogte te stellen. Creëer een aparte pagina op uw website met alle details over maaltijdbezorging, bijvoorbeeld de link naar de Deliveroo pagina, uw delivery menu en een eventuele kortingscode.

 

Deze tips zullen u op weg helpen om een succesvolle maaltijdbezorging strategie te creëren. Lees hier meer over Lightspeed Delivery: de integratie tussen uw kassasysteem en maaltijdbezorgaanbieders.

Elke maand vers nieuws in je mailbox?
Meld je aan voor onze nieuwbrief!
AVG wettelijk geldende voorwaarden








Supporting partners


Foodservice Community Home

De online plaats waar professionals uit de foodservice wereld samenkomen. Informeren, kennis delen, inspireren en samenwerken daar draait het hier om. Samen met u gaan we een netwerk creëren voor ondernemers en leveranciers op de foodservice markt met een centraal platform voor onderzoeksresultaten, inzichten, nieuws, trends, recepten, inspiratie, tips, advies, …

Ontvang de nieuwsbrief

Ontvang de maandelijkse nieuwsbrief vol tips, trucs en agenda items.
Inschrijven nieuwsbrief