Social media voor horeca- en cateringondernemers

Hoe doe je dat nu?

30 juli 2017

Social media is niet meer weg te denken in onze maatschappij. Ook horeca- en cateringondernemers vragen zich steeds meer af hoe ze hierop in kunnen spelen en, vooral, wat ze dan moeten doen met de beperkte tijd die hiervoor beschikbaar is. Goed nadenken voordat je begint is alvast de eerste van de tips die we je hier willen geven.

Vele mensen zijn continu online actief. Informatie krijgen en informatie delen via sociale media kanalen hoort bij ons dagdagelijks leven. De mate waarin we dat doen verschilt natuurlijk bij de diverse bevolkingsgroepen. Maar negeren van social media is vaak geen optie voor horeca- en cateringondernemers.

Bepaal eerst wat je wil bereiken

Social media communicatie is heel veel werk als je het goed wil doen. Je kan niet alles tegelijk en je kan niet altijd op elk kanaal actief zijn. Het komt er dus op aan eerst te bepalen wat je wil bereiken. Wil je meer bekendheid en mensen naar je website leiden? Of wil je vooral je bestaande klanten informeren en een online relatie onderhouden? Of ga je vooral nieuwe menu’s, een nieuw aanbod of een verandering in je zaak communiceren? Het creëren van online ‘ambassadeurs’ voor je zaak kan ook een hele goede doelstelling zijn.

Bepaal dan wie je wil bereiken

Als je weet wat je wil bereiken dan dien je te bepalen voor wie je dat wil bereiken. Met andere woorden: wie is je belangrijkste doelgroep? En hoe gedragen ze zich? Zijn het koppels, gezinnen, werkende mensen of jonge actieve genieters? Ben je eerder op zoek naar mensen die een snelle kwalitatieve invulling voor hun honger willen of mik je eerder op foodies die voor beleving komen? Het verwerven van kennis over het gedrag van je doelgroep gaat je ook helpen bepalen welk het belangrijkste social media kanaal is.

Regelmaat is het sleutelwoord

Je weet wat je wil bereiken en je weet welk kanaal het meest geschikt is voor je doelgroep. Mooi, dan begint nu pas het echte werk. Het gaat niet altijd over lange teksten, heel veel foto’s of dagelijks vele posts. Regelmaat is het sleutelwoord. Beter maar 2 posts per week en dit vele weken aanhouden dan één week heel veel posts en dan vele weken niets. En zorg dat je uniek bent. Publiceer bijvoorbeeld eigen foto’s, geen stockfoto’s. Schrijf vanuit jezelf met de ideale gast voor ogen en blijf jezelf. En als je dingen van anderen deelt dan mag je daar ook je eigen mening over meegeven.

Blijf professioneel

Je weet wat je wil bereiken en je weet die je doelgroep is. En ook als is Facebook een veel ‘luchtiger’ kanaal dan bijvoorbeeld Linkedin, dan nog dien je privé en zakelijk best te scheiden. Blijf professioneel. Je post op social media voor je zaak en je mag daar best persoonlijke dingen in meegeven. Maar als je nieuwe klanten wil werven voor je nieuwe eetconcept dan gaan ze dat niet doen als je de vakantiefoto’s in zwemtenue aan het strand gaat delen.

Nog meer tips of hulp bij dit alles? Dat kan! Stuur ons gerust je vragen en we helpen je op weg. Als je ook nog lid wil worden van ons Foodservice Community Panel dan ontvang je vanzelf nog meer tips & trics. 

Elke maand vers nieuws in je mailbox?
Meld je aan voor onze nieuwbrief!
AVG wettelijk geldende voorwaarden








Supporting partners


Foodservice Community Home

De online plaats waar professionals uit de foodservice wereld samenkomen. Informeren, kennis delen, inspireren en samenwerken daar draait het hier om. Samen met u gaan we een netwerk creëren voor ondernemers en leveranciers op de foodservice markt met een centraal platform voor onderzoeksresultaten, inzichten, nieuws, trends, recepten, inspiratie, tips, advies, …

Ontvang de nieuwsbrief

Ontvang de maandelijkse nieuwsbrief vol tips, trucs en agenda items.
Inschrijven nieuwsbrief