Feiten over productgebruik

Foodservice Community insights

06 mei 2019

In de recente Foodservice Community scan vroegen we naar productgebruik. We zetten enkele resultaten op een rij. Foodservice Community panelleden krijgen binnenkort meer inzichten via de nieuwsbrief.


Frietjes met mayonaise in de frituur

In het frituurkanaal geeft 80% van de respondenten aan nooit met diepvriesfriet te werken. Koelverse friet is heel populair. Zelf friet snijden wordt door 1/5 van de ondervraagde frituristen gedaan. In snijmaten en uiterlijk van de friet zien we ook een langzame maar zekere evolutie. De gemaakte keuzes zijn het gevolg van meerdere factoren.



Light mayonaise is nagenoeg niet te vinden bij onze frituren. Echte mayonaise daarentegen wel. Zo’n driekwart van de respondenten gebruikt mayonaise van 70% à 80% olie. Smaak is het topargument en is direct gelinkt met verwachtingen van klanten. Eén merk is opvallend de grootste leverancier in mayonaise al zijn er verschillen tussen Vlaanderen en Wallonië.


3 B’s en room in Horeca

Van de ondervraagde Horeca ondernemers gebruikt 60% altijd verse groenten. Toch gebruikt 75% wel eens groenten in diepvries. Dit is in grote mate afhankelijk van het product. Asperges worden beduidend meer in Horeca dan in het kanaal catering aangeboden. De 3 B’s, bonen, broccoli en bloemkool, zijn immens populair.



Op 5% na gebruikt iedereen room om te koken. Tussen de gewesten bestaan verschillen in het type room dat gebruikt wordt. Van de vele merken springt één merk er inzake gebruik echt uit. Het aandeel plantaardige room groeit. In Wallonië en Brussel worden er gemiddeld per week meer liters room gebruikt dan in Vlaanderen.


Nog meer opmerkelijke resultaten

Ook erg interessant zijn de bevindingen op vlak van vegetarisch en vegan. Is het een verrassing dat 30% van de Horecazaken geen vegetarisch aanbod heeft of niet? En over welk type eetgelegenheid hebben we het dan? Spaar- en loyalty-acties stonden eveneens in het vragenlijstje. Hier zijn opmerkelijke verschillen tussen kanalen en gewesten genoteerd.

Als het over vakbladen gaat dan valt de grote bekendheid van Horeca Magazine op. De geschreven vakpers is in ieder geval nog erg populair want andere titels zijn tevens dankbaar leesvoer voor professionals. Het gebruik van menukaarten en gedrag inzake inkoop vormen het laatste onderdeel van dit onderzoek. Allemaal inzichten die nuttig zijn voor een goede bedrijfsvoering. Want kennis delen is succes vermenigvuldigen.


Nog geen lid van het Foodservice Community panel? Dan kan het nog. Meld je aan en ontdek de voordelen. 

Elke maand vers nieuws in je mailbox?
Meld je aan voor onze nieuwbrief!
AVG wettelijk geldende voorwaarden








Supporting partners


Foodservice Community Home

De online plaats waar professionals uit de foodservice wereld samenkomen. Informeren, kennis delen, inspireren en samenwerken daar draait het hier om. Samen met u gaan we een netwerk creëren voor ondernemers en leveranciers op de foodservice markt met een centraal platform voor onderzoeksresultaten, inzichten, nieuws, trends, recepten, inspiratie, tips, advies, …

Ontvang de nieuwsbrief

Ontvang de maandelijkse nieuwsbrief vol tips, trucs en agenda items.
Inschrijven nieuwsbrief