De Horecatrends voor 2019

17 december 2018

Het einde van het jaar nadert met rasse schreden. Hoog tijd dus om te kijken wat er ons in 2019 te wachten staat. Wat zijn dé horecatrends en ontwikkelingen van 2019? Volgens de prognoses zal de omzet in de horecasector in 2019 stijgen naar 57,5 miljard euro. Hoe kan u hier het meeste van profiteren? Hoe kan u de klantervaring optimaliseren naar de wensen van de consument anno 2019? Wat willen de gasten op hun bord zien? Aan de hand van deze inzichten kan u uw restaurant optimaal voorbereiden op het nieuwe jaar.


1. Ervaring & beleving

Het is natuurlijk geen geheim dat de consument de afgelopen jaren steeds meer op zoek is naar ervaringen en beleving, niet enkel een product of service. Als er één ding is die Millennials delen, is het dat ze ervaringen meer waarderen dan materiële goederen. Het is de rode draad geworden in het dagelijkse koopgewoonten van millennials. Ervaringen kunnen van alles zijn: van het moment dat de gast een reservatie maakt tot het moment dat hij het restaurant buitenloopt. Evalueer het hele proces en zie welke momenten kunt verbeteren zodat de gast een nog beter ervaring krijgt.

 
2. Instagrammable

Social media speelt een steeds grotere rol in de horeca, of u het nu leuk vindt of niet. User-generated content speelt een enorme rol in hoe uw restaurant wordt gezien door uw (potentiële) gasten. Zorg er dus voor dat er bepaalde elementen in uw restaurant zijn die Instagram-waardig zijn. Dat kan bijvoorbeeld een mooie bar zijn, zoals bij The Post. Of hele mooie gerechten, zoals bij The Avocado Show. Neon tekens doen het ook altijd goed, neem bijvoorbeeld Umamido.



3. Alcoholvrij

Minder of zelfs geen alcohol drinken wordt een steeds grotere consumententrend. Met alcohol minderen is vaak een van de eerste stappen die mensen zetten naar een gezonder leven. Als restaurateur kunt u ervoor zorgen dat u alcoholvrije opties op uw menu aanbiedt.

Grote spelers zoals Heineken en A/B InBev hebben in 2018 al volop geïnvesteerd in marketing campagnes rond alcoholvrij bier, en deze trend zal ook in 2019 voortzetten. AB InBev verwacht zelfs dat alcoholvrije of alcoholarme bieren in 2025 20% van het totale volume van de wereld zullen uitmaken.

Ook zijn er sterke drank merken die met alcoholvrije varianten komen. Seedlip is hier een goed voorbeeld van, met hun botanische spirits die steeds vaker geserveerd worden in restaurants en bars.


4. Transparantie & farm-to-table

Consumenten willen meer transparantie rond de sourcing en processing van voedsel. Een goed voorbeeld van een restaurant die dit goed doet is Nona (staat voor “No Name”). De filosofie van dit Brusselse restaurant is dat de naam van de producenten van de ingrediënten is belangrijker dan de naam van het restaurant zelf. De focus ligt op kwaliteitsvolle producten. Bijna alle ingrediënten worden in België geproduceerd door lokale boeren, en dit benadrukt Nona in al hun communicatie.




5. Delivery

De delivery markt is is de afgelopen paar jaren met 30% gegroeid en is intussen meer dan 7 miljard euro waard, aldus Mathieu de Lophem, General Manager Deliveroo Benelux. De groeimogelijkheden zijn dus enorm in deze markt. Volgens onderzoek, realiseren restaurateurs die maaltijdbezorging aanbieden een omzetstijging tot 30%. Als u als restaurateur nog niet aan delivery doet, is het wel de moeite waard om dit te overwegen. Lees hier 7 pro-tips voor succesvolle maaltijdbezorging.

 
6. Cloud-based management tools

Restaurants gaan in 2019 technologie nóg meer omarmen. Cloud-based management software geeft de mogelijkheid om alle activiteiten tussen diensten te stroomlijnen. Bijvoorbeeld de bestellingen die aan tafel worden gemaakt, worden rechtstreeks naar de bar en keuken gestuurd via de cloud. Dit verhoogt de productiviteit van uw werknemers. Cloud-based management software geeft u ook de kans om ook op afstand zicht te houden op uw zaak.

 
7. Plantaardige alternatieven

Deze trend komt niet als een verrassing, omdat plantaardige voeding elk jaar opnieuw een grotere trend wordt. Initiatieven zoals de Vegan Dining Challenge zorgen ervoor dat steeds meer restaurateurs zich bewust worden van de impact van dierlijke producten, en dat het ook anders kan. Ook is er een steeds grotere vraag van de consument naar plantaardige opties op de menukaart. Een mooi voorbeeld hiervan is Oatly, de haverdrank die bijna niet meer weg te denken is uit koffiezaken over heel de wereld.




8. Hotel-restaurants

Hotel-restaurants krijgen steeds meer erkenning aangezien er een steeds grotere focus is op lokale, simpele, eerlijke gerechten, zelfs bij de grotere hotelketens. Niet overal ter wereld hetzelfde menu, maar juiste unieke menu’s die een link hebben met de lokale cultuur. Een goed voorbeeld van een groep die dit snapt is The Entourage Group, die achter concepten zoals het Amsterdamse The Duchess en Mr Porter zitten.

 
9. Cashless

Meer en meer restaurants en cafés gaan cashless (of cashfree). Gasten kunnen sneller betalen, maar ook voor de horecaondernemer zijn er grote voordelen verbonden aan ‘cashless’. Ten eerste worden veiligheidsrisico’s die gepaard gaan met het hebben van grote hoeveelheden contant geld geminimaliseerd. Ten tweede wordt de efficiëntie verhoogd omdat het tellen van bedragen wordt geëlimineerd en de overgang van shifts verloopt soepeler omdat geldlades niet verwisseld moeten worden.

 
10. Packaging

De consument wordt zich steeds meer bewust van de hoeveelheid plastic er wordt gebruikt en weggegooid in het dagelijkse leven. Het probleem wordt steeds urgenter en steeds meer verpakkings- en voedingsbedrijven beginnen serieus na te denken over alternatieven voor plastic. Plastic rietjes werden in 2018 zo goed als verbannen uit de horeca, en Starbucks en McDonalds organiseerden een ontwerpwedstrijd om milieuvriendelijke koffiekopjes te creëren. Zowel de consument als bedrijven zullen allemaal moeten bijdragen aan het verminderen van plastic afval.

Geschreven door Athena De Belder - Lightspeed

Elke maand vers nieuws in je mailbox?
Meld je aan voor onze nieuwbrief!
AVG wettelijk geldende voorwaarden








Supporting partners


Foodservice Community Home

De online plaats waar professionals uit de foodservice wereld samenkomen. Informeren, kennis delen, inspireren en samenwerken daar draait het hier om. Samen met u gaan we een netwerk creëren voor ondernemers en leveranciers op de foodservice markt met een centraal platform voor onderzoeksresultaten, inzichten, nieuws, trends, recepten, inspiratie, tips, advies, …

Ontvang de nieuwsbrief

Ontvang de maandelijkse nieuwsbrief vol tips, trucs en agenda items.
Inschrijven nieuwsbrief