Marketing voor foodservice ondernemers

25 februari 2019

Nieuwe klanten lokken en goede klanten laten terugkeren dat is zowat de dagelijkse uitdaging van een ondernemer in foodservice naast het vinden van bekwaam personeel en geld overhouden aan het einde van de rit … Marketing gaat over hoe je klanten vindt en ambassadeur van je zaak maakt, of je nu cateraar bent, restaurateur, eigenaar van een broodjeszaak, een frituur of verantwoordelijk bent voor het management van een restaurantconcept.

Het startpunt is je doelgroep. Dat klinkt logisch maar in praktijk zien we vaak het tegenovergestelde. Vandaag is het cruciaal om vast te leggen wie je doelgroep is. En dat vergt wat denkwerk. Toch is het essentieel. Al te veel zien we mensen communiceren vanuit hun eigen zaak. Trots op wat er staat. Maar succesvolle communicatie vertrekt vanuit het gedrag van je doelgroep. Mensen zijn in feite niet geïnteresseerd in hoe goed je bent en hoe fantastisch je aanbod is. Ze zijn pas in je geïnteresseerd als je zelf ook interesse in hen toont. Op die manier start je een conversatie. En communiceren gaat over converseren.

Je marketing start dus met het beantwoorden van volgende vragen:

-       Wie is je ideale klant en wat wil die?

-       Waarin is die ideale klant vooral geïnteresseerd en hoe uit zich dat?

-       Waar kunnen we die ideale klant bereiken? Op welke plaatsen, via welke kanalen en met welke middelen?

-       Hoe, en met welke boodschappen, kunnen we die ideale klant blij maken?

-       Welke weerstanden zou die ideale klant kunnen hebben als je een conversatie met hem start?

-       Welke vragen, uitdagingen, bekommernissen wil die ideale klant doorgaans opgelost hebben?

-       Door wie en wat wordt die ideale klant vaak beïnvloed?

-       Waar en wanneer is die ideale klant beschikbaar?

-       Wat is de kernboodschap of de belofte die je die ideale klant wil maken?

 

Als je dit weet dan kan je aan de slag met de volgende fase. Eigenlijk zijn het 4 fases. Eerst bepaal je waar je de doelgroep, de hiervoor beschreven ideale klant, gaat vinden. Kortom, je bepaalt met welke kanalen en middelen je het eerste contact wil leggen. Dat kunnen online kanalen zijn zoals bijvoorbeeld Facebook en Instagram maar even goed folders, flyers, events, enz. Als die eerste communicatie van start is gegaan dan kan je proberen om klanten te verleiden. Als dat lukt dan ben je klaar om ze naar je zaak te lokken en ze te verwennen. Voor, tijdens en ook meteen na het bezoek aan je zaak zijn er vele mogelijkheden om te communiceren. Indien je ook een ‘community’ van trouwe klanten wil bouwen dan is het verbinden je laatste stap in foodservice marketing.

De kanalen die je kiest en de marketing boodschappen die je daarvoor inzet zijn niet alleen afhankelijk van je doelgroep maar zeker ook van je beschikbare middelen. Dat had je wellicht al begrepen. De informatie die je op de gekozen kanalen deelt is eveneens iets om goed over na te denken. Zoals reeds gezegd, blazen vele zaken vandaag te hoog van de toren. Ook simpele algemene leuke postjes zijn er al veel te veel. Ga een stap verder en probeer content te maken die mensen uit je doelgroep echt interessant vinden. Het verhaal achter je producten bijvoorbeeld, extra informatie over je collega’s in de zaak, informatie die inspeelt op vragen en wensen van klanten of reacties van tevreden klanten. Er zijn gigantisch veel mogelijkheden.

 

Marketing in foodservice is, naast goed nadenken voor je begint, ook een kwestie van leren en bijsturen. Kijk naar wat goed werkt en probeer nieuwe dingen als iets niet werkt. Het is geen exacte wetenschap. Een aanpak op basis van een denkkader zoals hiervoor beschreven, is een goede start. Het zal je helpen om te bepalen of die zoveelste advertentie of die jaarlijkse sponsoring bijvoorbeeld nu echt wel nodig is om je doelgroep te bereiken. De mate waarin je dit toepast die bepaal je zelf. Hulp vragen kan ook nooit kwaad. Dat kan trouwens ook via info@foodservicecommunity.be.

Elke maand vers nieuws in je mailbox?
Meld je aan voor onze nieuwbrief!
AVG wettelijk geldende voorwaarden








Supporting partners


Foodservice Community Home

De online plaats waar professionals uit de foodservice wereld samenkomen. Informeren, kennis delen, inspireren en samenwerken daar draait het hier om. Samen met u gaan we een netwerk creëren voor ondernemers en leveranciers op de foodservice markt met een centraal platform voor onderzoeksresultaten, inzichten, nieuws, trends, recepten, inspiratie, tips, advies, …

Ontvang de nieuwsbrief

Ontvang de maandelijkse nieuwsbrief vol tips, trucs en agenda items.
Inschrijven nieuwsbrief